OnLive – spelvärlden kommer aldrig vara sig lik

Har provat OnLive och jag är övertygad; detta är och kommer att bli framtidens sätt att spela spel. Även om vi kanske inte är riktigt helt där än så är OnLive, i dess konceptuella fas, redan så överlägset den traditionella synen på spelmarknaden att det knappt går att jämföra.

OnLive, för den som levt under en sten under senaste året, är ett revolutionerande moln-baserat sätt att spela spel. Spelet kör helt enkelt på en serverhall någonstans i världen och din dator (oavsett prestanda) blir en skärm och kontroller.

Det har snackats mycket om tekniken och många har varit skeptiska, inklusive mig själv, men iden har alltid intresserat en. Tänk att slippa installationer, uppgradera hårdvara, spendera pengar på spel man inte spelar och ännu bättre – tänk att alltid ha optimal prestanda.

OnLive levererar just detta och serverar det med extra allt.

Hur funkar det?
Målet med OnLive är att göra det plattformsoberoende, både utifrån spelen men även hur du väljer att spela det. Antingen kan man spela det på sin gamla netbook i sängen, framför sin spelrigg eller kanske på OnLives egna spelkonsol inkopplad i tvn.

Och det är just det sistnämnda som är extra intressant, eftersom denna ”spelkonsol” egentligen bara består av en minidator med nätverkskort och HDMI ut. Allt detta just för att datorkraften finns på nätet och inte i din hårdvara. Konsolen sägs kosta under $99, vilket borde vara runt tusenlappen i Sverige.

Hur är det med latency och lag?
Lagg och latency finns där, utan tvekan. På min svaga ADSL-lina hemma på 24/0.7 så vägrade OnLive att överhuvudtaget starta igång, det saknades helt enkelt för mycket kapacitet. Men på en 4/4 dedikerad lina rullar det på helt OK, även om den klagar lite till och från.

Men detta kan mycket väl ha att göra med avståndet mellan mig i Sverige och serverparken i USA. Jag kan tänka mig att om t.ex Bredbandsbolaget köper in tekniken och erbjuder det till sina kunder så borde prestandan bli betydligt bättre då trafiken får betydligt kortare väg att färdas.

Och det är väl kanske just där jag ser att OnLive skulle passa bäst, som en premium-tjänst från din Internet-leverantör. Lägg på 100 kr på din månadsavgift och få tillgång till alla spel inom OnLive.

OnLive kan mycket väl döda konsol-marknaden som vi känner till den.
Eftersom spelen på OnLive är helt plattformsoberonde kan man lika gärna hoppa mellan två PC-spel som ett Xbox360-spel och ett PlayStation 3 spel. Även om det krävs en mindre anpassning av spelen för att funka på OnLive så skulle det förvåna mig om speltillverkarna inte kastar sig över detta.

För det blir lite utav den heliga Gaal, man behöver aldrig mer sukta över ett spel på plattform X just för att man valde att köpa konsol Y. Allt blir kompatibelt med varandra och vinnarna på detta blir vi konsumenter.

Tjuvkika på andra när dem spelar
En fantastisk kul detalj med OnLive är något som kallas för Arena. Det betyder att man sonika kan titta på när någon annan spelar. Som inbiten StarCraft 2 tittare och spelare så känns det som en riktig rolig extrafunktionalitet.

Det känns även rätt givet att det kommer att vara många turneringar och motsvarande i OnLive där man kommer att kunna möta andra och tävla. E-sport genren växer som aldrig förr och detta känns som en perfekt plattform för det.

Vad kostar OnLive
Det är kanske priset som kan blir OnLives stora akilleshäl, för det är dyrt – förbannat dyrt. Prismodellen är baserat på att man hyr spelen och alla spel kostar olika mycket. Utöver detta tar OnLive även en månadskostnad på lite drygt 50 kr.

Ett prisexempel är att Splinter Cell: Conviction kommer att kosta dig lite drygt 1000 kr per år att hyra, om man nu vill ha spelet i ett helt år. Motsvarande ny-pris i butik är runt 500 kr, men då äger man spelet. Och denna kostnaden är för ett enda spel, tänk då om man spelar fem stycken parallellt.

Värt att säga är att dessa priser inte är skrivna i sten och vi vet inte vad dom kommer landa på i sverige, om nu OnLive ens kommer till sverige officiellt.

Kommer OnLive att slå?
Även om jag låter lyrisk så är inte OnLive riktigt där än, men med lokal närvaro i form av Internetleverantörer, lite bättre prissättning och något år med utveckling av tekniken så är jag övertygad om att denna form av spelande kommer att slå.

Det kanske inte är perfekt för first-person shooters eller gaming på pro-nivå, åtminstone inte än. Men för en casual-gamer som vill spela några timmar här och där eller för barnfamiljen som vill ha ett stort urval av spel till barnen men inte vill plöja ner tusentals kronor i konsoler är detta ett väldigt intressant val.

Mer om OnLive finns på:
http://onlive.com

Fördjuping och mer om OnLive i Svensk media:
Metro, EuroGamer, MacWorld

8 svar på “OnLive – spelvärlden kommer aldrig vara sig lik”

  1. Det är inte bara du som inte kan starta tjänsten. Jag har via Com Hem 100/10 och får fortfarande deras latency-meddelande och kan således inte köra igång tjänsten.

  2. Det är inte bara du som inte kan starta tjänsten. Jag har via Com Hem 100/10 och får fortfarande deras latency-meddelande och kan således inte köra igång tjänsten.

  3. Jag testade Onlive i måndags och det funkar faktiskt bra.. en del spel funkar bättre tycker jag och andra är segare. Får också nätverks/latency-problem emellanåt på min 30/30 fiber-lina men det funkar även om bildkvalitén sänks ibland. En gång vägrade det att starta men då startade jag om min router och då fungerade det.

  4. Jag testade Onlive i måndags och det funkar faktiskt bra.. en del spel funkar bättre tycker jag och andra är segare. Får också nätverks/latency-problem emellanåt på min 30/30 fiber-lina men det funkar även om bildkvalitén sänks ibland. En gång vägrade det att starta men då startade jag om min router och då fungerade det.

  5. Jag ser stor potential i OnLive. Men innan de fixar ett smart prissättningssystem, och ett bättre bibliotek är det ett no-go. Otroligt häftig teknik dock, kommer nog att kunna användas till mycket annat nyttigt.

    Priserna där också, tänk på att man ska lägga till svensk moms på det hela… Dyrt.

  6. Jag ser stor potential i OnLive. Men innan de fixar ett smart prissättningssystem, och ett bättre bibliotek är det ett no-go. Otroligt häftig teknik dock, kommer nog att kunna användas till mycket annat nyttigt.

    Priserna där också, tänk på att man ska lägga till svensk moms på det hela… Dyrt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *