Det fruktansvärda dådet i Norge och varför jag spelade Battlefield: Bad Company 2 samma kväll

Efter dom fruktansvärda dåden i Norge blossar åter igen debatten om våldsamma tv-spel upp i media. Anledningen denna gång var att Anders Behring Breivik, tillika mänsklighetens rövhål, meddelade i sitt manifest att han spelade både World of Warcraft och Call of Duty: Modern Warfare 2 för att, enligt han själv, förbereda sig för dåden.

Denna infekterade och osakliga debatt blossar vanligtvis upp i samband med dåd liknande detta, t.ex efter Columbine massakern, Dåren i Finland etc etc. Man söker snabbt efter ett samband och alldeles för ofta är detta sambandet att ungdomarna spelade just tv-spel, gärna våldsamma sådana.

Tyvärr blir den logiska kopplingen för många att våldsamma tv-spel föder våldsamma tendenser hos ungdomar, att dessa ungdomar på något sätt skulle vara mer benägna att begå så fruktansvärda brott som nämns ovan. Sanningen är naturligtvis någon helt annan.

World Of Warcraft, ett av spelen som nämns Anders Behring Breivik manifest.

Activision, som äger både World Of Warcraft och Call of Duty serierna, meddelar att lite drygt 10 miljoner kopior av Modern Warefare 2 har sålts i USA och att det finns ungefär 12 miljoner aktiva World of Warcraft-spelare runt om jorden. Betyder detta att det finns tiotals miljoner potentiella massmördare där ute? Självklart inte.

Att tv-spel skulle vara en avgörande faktor för ungdomar att ta till vapen är lika dumt som att någon som läst en Tom Clancy novell skulle ge sig ut och döda ryssar eller att man efter har sett Transformers: Dark of the Moon skulle kränga på sig en mech-outfit och börja rasera en stad.

Utöya, platsen där det fruktansvärda dådet tog sin plats.

Tv-spel är en central del av vår kultur och det är naturligt för oss att se det som just underhållning, på samma sätt som tidigare generationer såg på böcker och film. Vår underhållning är bara betydligt mer interaktiv.

Kan slutligen bara se till mig själv och hur jag hanterade alla händelser runt helgen den 22:e Juli 2011.

Efter att ha suttit klistrad framför tvn, datorn och sociala medier från 15.30 till 22.00 bestämde jag mig för att släppa verkligenheten lite. Jag satte mig och sköt virtuella människor sönder och samma i Battlefield: Bad Company 2.

För det är precis vad tv-spel är; en flykt från verkligheten.

Ämnet har diskuterats intensivt under veckan som gått och nedan finner ni flera fördjupningar i ämnet:
Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Helsingborgs Dagblad, Expressen, SVTRadioGamer EP 79.

5 svar på “Det fruktansvärda dådet i Norge och varför jag spelade Battlefield: Bad Company 2 samma kväll”

  1. Det är sorgligt att spel ännu en gång ska ta smällen för ett terrordåd. Jag hör aldrig någon klaga på att emokulturen matas med hjälp av satanistiska musiklåtar eller att våldtäcktsmän får ökat intresse av att gå ut och jaga offer bara för att de sett CSI Miami.
    Man undrar lite vad nästa mediahippo som kommer få ta smällar efter att datorspel är färdigsmutskastat. Död åt Internet Explorer! Web läsaren som har gett alla mina släktingar virus och adware.

  2. Ja, debatten blir ibland löjlig. Påminner om hur serietidningar på 50-talet av vissa ansågs ge ungdomar en felaktig verklighetsbild och leda dem till våld och annat fanskap.Men jag har å andra sidan inte sätt trovärdig forskning som visar att tv-spel inte föder ”våldsamma tendenser hos ungdomar”.Personligen tror jag att skjuta och slakta hundratals, tusentals eller miljontals väldigt verklighetstrogna ”virtuella människor” påverkar spelaren åtminstone lite. Sedan har de flesta tillräckligt bra omdöme, verklighetsuppfattning och impulskontroll för att kunna hantera spelandet. Men itne alla. Efter några år av dagligt counter strike spelande kunde jag nästan se snipersiktet framför visa verkliga idioters huvuden. Men det är långt från  det och att skaffa ett vapen och slakta människor.Poängen? Reagerade bara lite mot ytterligare en ”gamer” som försvarar varje aspekt av spelandet, det finns onekligen negativa, dock även positiva, konsekvenser av konsumtion av tv/data-spel. Med det sagt, att förbjuda våldsamma tv-spel vore ungefär som att förbjuda bibeln(som både är bitvis våldsam och har inspirerat mördandet av tusentals om inte miljontals människor).

  3. Bara så alla är med på det: Spelen tas inte bort för att någon tror att de är skadliga. De tas bort för att folk som handlar i butikerna inte ska behöva se saker länkade till Anders Brejvik. Så våldspelsdebatten har inte alls blossat upp igen. Detta är för övrigt hyfast uppenbart om man läser artiklarna som Podzemski länkar till.

    Och för övrigt var undersökningen som sa att IE-användare har låg IQ bara en bluff:
    http://www.bbc.co.uk/news/technology-14389430

    Så det kunde väl ha varit lite fler rätt i senaste Slashat… 😉 Men skit i det, bara på den igen. Tack för en gôrbra & go podcast!!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *