Som vi tidigare har rapporterat om så kryper det nu fram detaljer om en avtal mellan både Microsoft och Twitter, men även Google och Twitter rörande användning av Twitters realtidsdata i Bing och Google. Avtalen är icke-exklusiva, vilket innebär att Twitter kan göra avtal med flera sökmotorer och företag.

Som det tidigare spekulerats om handlar det i synnerhet att få fram realtidsinformation från Twitter för att på så sätt ”väga” resultat bättre i sökmotoresultaten. Om många av Twitters användare t.ex pratar om OS i Kina föreligger det ju en stor chans att OS pågår i Kina, vilket sökmotorerna då förstår och ser till att sökresultat rörande OS får en högre pagerank. Det hela bygger på en väldig enkel form av crowd sourcing.

Bing tar ett steg längre och har redan publicerat en Twitter-sök på bing.com (observera att ni måste ställa om localen till amerikansk), vilket dock inte är huvudsyftet med affären, utan skall nog mer ses som en ”bonus”.

Det finns i dagsläget inga kostnader presenterade, men båda avtalen sägs vara tidsbegränsade licensavtal.

Mer om Twitter, Google och Bing i Svensk media:
IT24, Techworld, Computer Sweden, CIO Sweden