Facebook lägger ner annonssystemet Beacon

Efter en rättslig uppgörelse meddelar Facebook nu att dom lägger ner sitt kritiserade annonssystem Beacon. Beacon byggde på att Facebook, genom partnersiter, övervakade vad folk köpte och sedan meddelade personens vänner på Facebook. Ett exempel var t.ex att ett köp på CDON synkades via Facebooks cookie tillbaka till Facebook som sedan pushade köpet till personens vänner, ”Tommie köpte just XXX nya skiva på CDON, köp den här!”.

Tekniken byggde på 1×1 GIF-buggen vilket gjorde det möjligt för externa sidor att få reda på vilken facebook profil man använde. Loggade man ut ur Facebook eller rensade cookies så kunde tredjeparten inte få fram din identitet på Facebook.

I Augusti 2007 lämnade en grupptala in en stämning mot Facebook rörande personlig integritet. Facebook gick med på en uppgörelse att lägga ner Beacon samt starta en stiftelse som skall värna om den personliga integriteten samt donera 9,5 miljoner dollar till stiftelsen.

Facebooks chef för kundkommunikation, Barry Schnitt, kommenterar:

– Vi lärde oss en hel del från Beacon. Det visade bland annat hur viktigt det är att låta användarna styra vilken information som delas med andra. Vi lärde oss även hur vi mer effektivt kan kommunicera ändringar i användargränssnittet.

Källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook_Beacon

Beacon i Svensk media:
Computer Sweden
Ny Teknik
Internetworld

Ett svar på “Facebook lägger ner annonssystemet Beacon”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *