Facebook har fått ta emot mycket stryk under senaste tiden, i synnerhet efter deras F8 konferens i April där det presenterades lite nya APIer, och speciellt för ett API som Facebook kallar för Graph. Vi kommer gå in på detta senare, men låt oss börja med Facebooks nya inriktning; från Stängd till Öppen.
Från stängd till öppen
Det är uppenbart att Facebook har ett problem i sin nuvarande form, och problemet stavas ”instängt”. Inte för användaren av Facebook, för en användare som delar ut hela sin personlighet, sin sociala graf med vänner och intressen är det absolut viktigt att Facebook stannar stängt, en säker miljö för ens data.
Facebook ser det lite annorlunda, dom ser det ur ett företagsperspektiv – hur man än vänder och vrider på myntet så är det just ett mynt, eller kanske helst flera, som investerare av Facebook vill ha tillbaka. Modellen på nätet under senare tid har varit Freemium, gratis att vara med, gratis att använda, inkomstmodellen bygger på att användarens data säljs till tredje part eller att man säljer på så kallade extratjänster.
Freemium är ett system som funkar utmärkt på t.ex Twitter just för att användaren startar ett Twitter-konto och är helt och fullt medveten om att allt jag skriver här är publikt. Visst kan man låsa ner sitt konto, men till syende och sist är Twitter helt öppet och helt transparent. Därför blir ingen chockad när Twitter meddelar att dom snart kommer att släppa intresse-relaterad reklam i din Twitter-stream, det är OK – det är ändå öppet.
Facebook vill göra samma sak, dom vill gräva ner sig djup i dina personliga data och bygga relevanta annonser, inte bara för dig utan även för dina vänner. I deras värld är det utomordentligt relevant för mig att veta vad mina vänner köper – men det är inte alltid som användaren vill detta. Ett bra exempel är Facebooks Beacon-system som släpptes för att sedan dras tillbaka efter bara några veckor.
Det känns som att Facebook inte förstår sina användare, eller så förstår dom inte sig själva. För grundiden med Facebook var onekligen, åtminstone i mina ögon, att vara en ambassad för min personlighet online. På Facebook använde man inte handles eller alteregon, man använde sitt riktiga namn, man laddade upp sina privata bilder och man lade till folk på ens friend-lista som man inte talat med på år. Man skapade en äkta online-profil hos Facebook och det är här som ansvarsbiten kommer in.
Facebook och dess ansvar
Facebook är ansvarig för denna profil, dom är inte ansvariga för vad du skriver och/eller publicerar – men dom ansvarar för att användaren förstår hur denna data kommer att användas. Och bara sedan 2005 har detta användaravtal ändrats signifikant från att vara i huvudsak dig själv, vänner och nätverk till att hela Internet får ta del av data. Klicka på Bilden till höger för en fullskalig version..
Bilden visar just farhågorna med Facebook. Från att vara en stängd miljö har dom under åren gått till att vara en helt öppen och transparent miljö. Vilket är OK, men det är inte OK när användarna inte hänger med. För genom ett ytterst komplicerat inställningssystem på Facebook förstår inte ”den vanliga användaren” hur man skall ställa in sina inställningar för att behålla sina data privat.
Även om detta är något som Facebook backat med, om än motvilligt, och introducerat en förenklad version av inställningarna så är det fortfarande en stor majoritet som antingen ingen förstår eller bryr som om att göra inställningarna. Och för att göra saker värre har Facebook under en period haft en ”default public” princip, det vill säga att nya funktioner automatiskt läggs som ”publika” i din profil, om inte användaren går in och ändrar.
Och det är här som Facebook Graph kommer med i bilden. Graph är ett nytt API (tänk funktion) som gör att tredje part, t.ex en hemsida, kan ställa frågor direkt till Facebook. Väldigt användbart, men samtidigt väldigt riskfyllt för dom som inte gjort inställningarna enligt ovan.
Hur öppen data på Facebook kan användas
Facebookare.se är ett bra exempel på detta, det är en site som helt öppet och helt enligt användaravtalet plockar ut information om användare ur Facebook, publik information som användaren valt att publicera. Information som användaren själv har valt att posta. Men vad Facebookare.se gör är att filtera ut denna information och visar folk som hatar sitt jobb, sin chef, eller som har glömt sitt lösenord, eller folk som kanske svär för mycket.
Även om just denna siten är rätt oskyldig borde det påvisa en rätt omfattande risk med Facebooks avsikter med att vara helt transparenta. Förstår inte användaren vad som har hänt är det Facebooks ansvar att förmedla det, det är på denna punkt som Facebook har misslyckats och det skall bli spännande att se hur framtiden utvecklas.
För det råder inget tvivel i mitt sinne att man inte medvetet vill berätta om man har fått utslag eller om man har varit otrogen för hela internet.
Vad är lösningen? Vad borde Facebook göra?
Facebook borde stanna upp och inse deras ansvarsbörda här. Dom borde sätta användarnas privatliv i absolut första rummet. Innan en funktion lanseras skall användarna tillfrågas, helst skall man ha en sk. board of trustees – användare som Facebook litar på – som provar funktionen innan dom släpps. Man borde även skaffa sig en publik profil, en officiell informationskanal där användarna får reda på vad som händer på Facebook.
Men problemet är nog snarare att gemene man helt enkelt inte bryr sig. Det är ju ”bara på Internet”.
Peter
Intressanta tankar.
Facebook vet väldigt mycket om en själv redan innan man registrerat sig.
Fastän jag inte hade reggat mig på Facebook så fick jag ett meddelande från en jag känner på Facebook som hade bjudit in mig och och så stod det att ”du kanske känner dem här personerna” och så var det några personer där som jag kände. Och detta utan att jag lämnat ut någon som helst information om mig till Facebook.
Frågan är ju då hur mycket Facebook vet om mig när jag väl reggar mig?
Lite skrämmande tanke egentligen.
Peter
Intressanta tankar. Facebook vet väldigt mycket om en själv redan innan man registrerat sig.Fastän jag inte hade reggat mig på Facebook så fick jag ett meddelande från en jag känner på Facebook som hade bjudit in mig och och så stod det att ”du kanske känner dem här personerna” och så var det några personer där som jag kände. Och detta utan att jag lämnat ut någon som helst information om mig till Facebook. Frågan är ju då hur mycket Facebook vet om mig när jag väl reggar mig? Lite skrämmande tanke egentligen.
Elurven
Jag håller fullständigt med om att det enda ansvarsfulla från Facebooks sida, är att inse vilket stort ansvar de har gentemot sina användare. Den enda anledningen till att de överhuvudtaget finns på nätet är ju de som använder tjänsten. Utan användare så finns det ingen information som de kan sälja vidare till annonsörer, så enkelt är det.
Jag tittade på delar av Mark Zuckerbergs försvarstal på D8 konferensen och det gick väl inget vidare för honom, milt sagt. Han duckade frågor, svettades och lyckades nog inte svara på något som var av relevans. Om man inte kan ge raka svar på så stora och viktiga frågor som användarnas privatliv och personliga integritet, så gör det i alla fall att jag förlorar förtroendet för hela tjänsten. Och jag tror inte att jag är ensam om detta. Ju mer man drar ut på en verklig lösning på problemet (det jag sett hittills känns mest som halvmesyrer), desto mer förtroendekapital förlorar man.
Det enda raka från Facebooks sida är att skapa ett fåtal grundinställningar såsom ”All min information är privat (begränsad till vänner)” eller ”All min information är publik”. Dessa ändringar skall sedan slå igenom på samtliga mikroinställningar som man nu kan ställa in. Därefter skall man givetvis kunna tweaka ytterligare, men det bör finnas ett fåtal grundinställningar som spänner över alla små inställningar som man gödslat med överallt. En board of trustees är också en mycket god idé, det kan sannerligen behövas.
Elurven
Jag håller fullständigt med om att det enda ansvarsfulla från Facebooks sida, är att inse vilket stort ansvar de har gentemot sina användare. Den enda anledningen till att de överhuvudtaget finns på nätet är ju de som använder tjänsten. Utan användare så finns det ingen information som de kan sälja vidare till annonsörer, så enkelt är det.Jag tittade på delar av Mark Zuckerbergs försvarstal på D8 konferensen och det gick väl inget vidare för honom, milt sagt. Han duckade frågor, svettades och lyckades nog inte svara på något som var av relevans. Om man inte kan ge raka svar på så stora och viktiga frågor som användarnas privatliv och personliga integritet, så gör det i alla fall att jag förlorar förtroendet för hela tjänsten. Och jag tror inte att jag är ensam om detta. Ju mer man drar ut på en verklig lösning på problemet (det jag sett hittills känns mest som halvmesyrer), desto mer förtroendekapital förlorar man.Det enda raka från Facebooks sida är att skapa ett fåtal grundinställningar såsom ”All min information är privat (begränsad till vänner)” eller ”All min information är publik”. Dessa ändringar skall sedan slå igenom på samtliga mikroinställningar som man nu kan ställa in. Därefter skall man givetvis kunna tweaka ytterligare, men det bör finnas ett fåtal grundinställningar som spänner över alla små inställningar som man gödslat med överallt. En board of trustees är också en mycket god idé, det kan sannerligen behövas.
Magnus Kempe
http://www.theonion.com/articles/entire-facebook-staff-laughs-as-man-tightens-priva,17508/
Det är roligt för att det är sant. Sorta…
Magnus Kempe
http://www.theonion.com/articles/entire-faceboo… Det är roligt för att det är sant. Sorta…