Under Facebooks F8 konferans i förra veckan introducerades deras nya ”Gilla”-knapp eller ”Like”-knapp. Konceptet är enkelt, man klistrar in lite javascript-kod på sin hemsida och vips så får man en gillar-knapp som vem som helst (så länge man är medlem på Facebook) kan klicka på – direkt på din hemsida. Smidigt kan tyckas, men det finns lite detaljer runt detta som är värda att titta närmare på.
Innan jag går in på detta måste jag nämna att jag själv kör en tjänst liknande Facebooks Gillar-knapp som heter LikeBot och finns på http://likebot.com – så dels är jag lite subjektiv, men är väldigt insatt i tekniken och hur dessa knappar funkar – Facebook använder en teknik identiskt som vi använder på LikeBot.
Tekniken som används av Facebook är helt enkelt att man inkluderar en så kallad iframe på siten där knappen visas. Detta betyder alltså att din sida visar en specifik sida från Facebooks servrar innehållande knappen och lite extra data. Vilket kan tyckas vara OK, men problemet med denna teknik är att om du fortfarande är inloggad på Facebook (vilket dom flesta är) så kan Facebook spara data om hur du surfar runt på nätet. Detta är möjligt eftersom din Facebook-cookie får lova att prata med domänen som visar ”Gillar”-knappen och kan koppla ihop ditt användarkonto på Facebook med sidan som du besöker, utan att du behöver interagera med knappen.
Så besöker du en sida som har en Facebook-like knapp, så vet Facebook om det. Hur dom sedan använder denna data vet man inte, men det känns inte helt osannolikt att denna data kommer användas för att anpassa reklamen du ser på Facebook. För kollar du t.ex på Expressens sportbilaga på nätet några gånger per dag, så finns det ju en rätt stor sannolikhet att du faktiskt är intresserad av sport, och kanske t.om kan tänka dig att köpa en fotbollsresa från någon av Facebooks annons-partners.
Men det största problemet med denna funktion är förmodligen att man inte kan välja att inte ta del av det, utan är du inloggad på Facebook – eller glömt logga ut från Facebook – och besöker en site som har dessa knappar så kan Facebook spara ner denna data om dig, det finns inget sätt att undvika det.
Gilla-systemet är väldigt lik en tidigare produkt från Facebook som kallades för Beacon, tekniken är snarlik förutom att Facebook denna gång lindar in det i lite lull-lull – det vill säga att du får ett mer värde genom att dina läsare kan gilla det du gör och att det, i bästa fall, kan få en viral spridning på Facebook. Facebook fick backa med Beacon efter att användarna klagat över integriteten och frågan är om Facebook inte kommer uppleva samma problematik med Gillar-knappen.
Vad som särskiljer just LikeBot (och andra like-knappar på nätet) från Facebooks Gillar-knapp är det att vi sparar ingen data om användare, vi vet inte ens vem det är som rösta eller besöker någon av sidorna som våra knappar finns på. Med Facebook är det helt bakvänt och framtiden får utvisa om användarna av internet och Facebook är redo att delge alla siter som besöker för just Facebook och deras annonsnätverk.
Ejgweiojieojqeoi
bra skrivet!